malinobagheera

Direktlänk till inlägg 26 november 2012

Hälsa- du är gjord för att röra dig !

Av Malin Grotherus - 26 november 2012 19:53

Ska skriva lite allmänt om fysisk aktivitet, motion och det morderna samhället


Fysiskaktivitet är ett övergripande grepp som innefattar alla rörelser/saker du gör som leder till att energi förbrukas. Det spelar ingen roll om aktiviteten är ett elitlopp i löpning eller att du går ut och går med hunden, plockar svamp eller ngt liknande..


Regelbunden fysiskaktivitet ger positiva effektet och ALLA mår bra av det! Man blir ALDRIG för gammal för att träna eller förbättra sin kondition ! 


Skillnaden mellan fysisk aktivitet och motion är att motion är en planerad resa med ett mål tex jag ska träna för att jag ska åka vasaloppet eller jag vill vara lite bättre i Hammarskog iår tillexempel. Kort och gott man utför den i ett bestämt syfte..


Mäniskan är gjord för att arbeta och det har den gjort men på 1800-talet skedde en stor förändring för då kom indusitiella revoultionen och maskinen började ta över människors arbete! I dagens samhälle gör maskiner väldigt mycket för oss. Vilket inte är spc bra för vår kropp och hälsa.


Många idag gör kroppen arbetslös genom att göra den fysiskt obelastad. (Ex Man inte går inte och sätter på tv utan man änvänder dosan ist)


Det som försämrar våra livsvanor är mest dålig fysisk aktivitet, dåliga matvanor och användning av Tobak det resulterar i dålig kondition och dålig hälsa!!!

Att röra på sig påverkar organen positivt och kan leda till längre levnand tex. Så om man tränar så stärker man hjärtat så att det har lättare att skicka syre till kroppens celler och man minskar chansen att får hjärt och kärlsjukdommar. Samnt att man skonar hjärtat eftersom man sänker vilo och arbets pulsen ...


DET FINNS BARA POSITIVA ANLEDNINGAR TILL ATT RÖRA PÅ SIG !!! 

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Grotherus - 19 januari 2013 15:49

Bytt bloggplats och ska kolla om jag gillar den bättre har hört att den är jättebra ! Hoppas att ni kollar in den www.nattstad.se/malinobagheera  KRAM MALIN  ...

Av Malin Grotherus - 19 januari 2013 13:52

 " Kod för att importera min blogg till Nattstad:8603438224 " ...

Av Malin Grotherus - 18 januari 2013 09:20

Förlåt för min halvdöda blogg ska försöka flytta den till Nattstad så ska jag försöka få lite ordning på torpet ;)...

Av Malin Grotherus - 14 januari 2013 23:49

Har haft en trevlig första PRAO dag hos Maria ska bli roligt att komma dit på Onsdag ... Maria tyckte inte att det var ngn stor idé att jag kommer imorgon för då blir jag hundvakt när hon ska åka frisören och så ska det bli kalt och snöa den lilla st...

Av Malin Grotherus - 13 januari 2013 16:45

Har varit och kollat på när min lillebror var och spelade match i Hallstavik! Det var lite nervit i början ( första halvlek) då de blev lite "onödiga" mål !  Men i andra och trejde perioden fick de bättre spel och mer kontroll över spelet. Det är rol...

Presentation


Jag heter Malin Grothérus och jag har en ponny som heter Bagheera :D Jag och Bagheera tävlar i dressyr.Vårt mål är kval till SM och i bloggen kan ni läsa om hur det går för oss :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om bloggen??
 Rolig !
 Dålig uppdatering!
 Bra !
 Helt OK
 Första gången jag är inne :)
 Dålig uppdatering men bra !
 Tråkig!
 Jättebra!
 Vet inte
 ;)
 :(

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards