malinobagheera

Alla inlägg under januari 2012

Av Malin Grotherus - 31 januari 2012 17:15

Mot Nåntuna för Nina träning ska kolla om vi kan gå igenom programmen jag ska rida i helgen kanske rida upp något. Men det viktigaste för mig är nog att prata med Nina om hur jag ska lägga upp framridningen vad jag ska göra mm.Eftersom hon pratade på kursen hur viktigt det var att ha en plan när man kommer till en tävlig för att man ska känna sig lugn. Ni som känner mig väl vet att jag har lite problem med sånt ibland ;) Kan bli jätte stressad och känna mig oförberädd vilket kanske inte är den känlan man vill ha 2 min innan man ska in på banan...

Jaja ska försöka blogga om hur det gick på träningen och vad vi bestämmde..ikväll om det inte blir för sent :)

Ska kolla om mamma kanske kan fota nått foto på mig och Baggen det va ju ett tag sedan ni fick ett färskt foto :)

Kramiz Malin

Av Malin Grotherus - 30 januari 2012 22:46

Idag har jag pluggat så jag har inget roligt att skriva om. Skulle kunna fortsätta Mentalträning men jag är så trött!!! Har pluggat i typ 4-5h samma sak sedan gjorde jag ett litet brake för att inte överhetta min hjärna ! Under braket kollade jag lite på matchen mellan Storvreta-Täby Där Storvreta VANN!!!! Undrar om jag är sjuk på något sätt som sitter och kollar på innebandy... ;) 

Jag sitter och pluggar musikhistoria kan säga er att jag har pluggat roligare saker :) Ska försöka att koppla ner hjärnan och komma ihåg allt för imorgon är det PROV Nina träning och så måste jag plugga lite annat... 

I helgen bär det av till Högbo för att kicka igång tävligssesongen blir Lagtävlans prg. och LA:P1!!

Älskar katten Gustaf <3 

Malinobagheera 

Av Malin Grotherus - 29 januari 2012 22:29

Ja som sagt var jag på Ninas Kurs ikväll och den var väldigt nyttig tyckte jag och jag ska nämna lite saker som jag tyckte va bra skulle kunna skriva alla anteckningar jag skrev men jag är lat och det är sent så vi tar det en annan gång.. ;)


Mentalträning:

Mentalträning kan övesättas till tanketräning.

Många har säkert varit på kurser om mentaltränin och de säger att man ska visularisera* (*= tänka sig) den perfekta ritten. Men Nina sa att vi oxå skulle träna på att tänka oss den perfekta ritten där någonting händer tex. Dressyrstaketet blåser omkull eller Hindret eller en hund springer in på banan. Hur ska du lösa det??? Vi skulle tänka så isf att bara tänka perfekt hela tiden.


Vi skulle oxå vara lite osvenska (Nina tycker att vi svenskar inte säger att vi är duktiga) så vi ska säga till oss själva att vi var duktiga.Tänka posetivt tex. Jag kan det här, Jag fixar det här. 

Nina sa att vi kan sätta lappar på dörrar speglar med olika texter typ Jag är bra! Vi ska våga vara mer osvenska.


Bäst när det gäller:

Hur kommer det sig att någon alltid är bäst. Den som ofta vinner är ofta den som kan hantera sin stress bäst. Och det är viktigt för blir du stressad blir ofta hästen stressad.


Man ska komma in på banan som om man ägder världen jämt!!! Det är utstrålig och det är viktig för man ser mer säker ut och man kan oxå känna sig mer säker.

Om du  blir nervös så glöm inte bort andningen på dig! 


När man blir stressad (Det är väldigt inviduellt men jag tycker)

  • Bilr man stel
  • Andningen blir ofta påverkad 
  • Man kopplar kanske bort hjärnan

Taktik: Lägg inte ner energi på saker du inte kan göra någontig åt. Om någon säger något dummt du kan inte påverka det så lämma det. Viktigt är att konstatera fakta och gå vidare. Sträcka på sig tänka, jag är störst,bäst och vackrast.

Är du som mig (Malin) som blir nervös för att ingentig funkar dagen före. Om du vet det så då får du köpa läget det är ingen ide att bråka med hästen dagen innan tävlig. 


Man måste ha en plan.Om man har en plan:

  • Blir man oftast lugn
  • Man presterar oftas bättre

Man ska träna på saker som är "läskiga" Om hästen är rädd för vattenpölar för man kanske måste tävla på en bana med vatten pölar eller hoppa ner i en vattenpöl på tävlig då ska man veta att man klarar det. Så att man inte blir spänd.

Om du blir nervös gå tillbaka till andningen och viljan.

Ibland måste man utmana istället för att ligga lågt och vinna eller liknande!!!


Orkar inte skriva allt idag får bli lite imorgon med hoppas att jag har lärt dig något  :) 

Var på kursen tillsammans med:

Lovisa som har Tolle


Och Filippa som har Barre och Candela :) (Barre på bilden)

Och alla föräldrarna Mamma Helene och Kattis (bild på Mamma och Baggen )

//Malinobagheera <3  





Av Malin Grotherus - 29 januari 2012 20:57

Nu har jag kommit hem från kursen för Nina det var mycket lärorikt ska skriva om en stund vad vipratade om för nu måste jag plugga till musikhistoria provet vi har på Tisdag..Men vi har fått frågornavi ska  kunna så det bir inte så svårt att plugga men mamma och jag har bestämmt att jag ska vara hemma imorgon och plugga så att jag får bra poäng på provet. Och så hinna plugga in programmen jag ska rida nästa helg!!!

Nu måste jag Plugga!!!

Av Malin Grotherus - 28 januari 2012 22:30

Sitter och kollar på Änglar och Demoner och käkar lite godis :) 

Baggen var duktig idag jag arbetde mycket i skritt och han var duktig ..sen tog jag de anrdra gångarterna..Han var jättefin :)¨

Imorgon får jag äntligen träffa Lovisa : www.sorgardsryttare.bloggplatsen.se

Ska bli jätteroligt... 

Ska återvända till godisskålen ! :) 

Av Malin Grotherus - 28 januari 2012 12:04

Skriv gärna vad ni tycker om bloggen och det nya utseendet :)

Kramiz Malin och Bagge :)

Av Malin Grotherus - 28 januari 2012 10:22

Jag var nog lite trött igår när jag skrev ihop bilden på övningen jag red igår! 

Det ska ju såklart vara i vänster varv...

// En lite piggare Malin :)


Av Malin Grotherus - 27 januari 2012 22:49

Har tränat lite för Maria och jag red tillsammans med Melina och Dommio...

Det gick bra för att ha vilat 2 dagar innan... ;) Men det var roligt, vi började med bommar och då taggade Baggen till specielt i galoppen.  Sen red vi lite mer dressyr vi gjorde skänkelvikningar både vanliga och trappan. Sedan red vi ruter(i galopp) först skulle vi rida rakt med rundade hörn, med efter en stund fick jag och Bagge göra sluta piruett liknande rakt fram sluta piruett liknande rakt fram...

Snygg eller hur ;)

Baggen var blev fin i slutet han var lite överspeedad i början..  

//Malla

Presentation


Jag heter Malin Grothérus och jag har en ponny som heter Bagheera :D Jag och Bagheera tävlar i dressyr.Vårt mål är kval till SM och i bloggen kan ni läsa om hur det går för oss :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om bloggen??
 Rolig !
 Dålig uppdatering!
 Bra !
 Helt OK
 Första gången jag är inne :)
 Dålig uppdatering men bra !
 Tråkig!
 Jättebra!
 Vet inte
 ;)
 :(

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards