malinobagheera

Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Mentalträning och Allmänt om tävling och träning-Kurs :) Del 1 :)

Av Malin Grotherus - 29 januari 2012 22:29

Ja som sagt var jag på Ninas Kurs ikväll och den var väldigt nyttig tyckte jag och jag ska nämna lite saker som jag tyckte va bra skulle kunna skriva alla anteckningar jag skrev men jag är lat och det är sent så vi tar det en annan gång.. ;)


Mentalträning:

Mentalträning kan övesättas till tanketräning.

Många har säkert varit på kurser om mentaltränin och de säger att man ska visularisera* (*= tänka sig) den perfekta ritten. Men Nina sa att vi oxå skulle träna på att tänka oss den perfekta ritten där någonting händer tex. Dressyrstaketet blåser omkull eller Hindret eller en hund springer in på banan. Hur ska du lösa det??? Vi skulle tänka så isf att bara tänka perfekt hela tiden.


Vi skulle oxå vara lite osvenska (Nina tycker att vi svenskar inte säger att vi är duktiga) så vi ska säga till oss själva att vi var duktiga.Tänka posetivt tex. Jag kan det här, Jag fixar det här. 

Nina sa att vi kan sätta lappar på dörrar speglar med olika texter typ Jag är bra! Vi ska våga vara mer osvenska.


Bäst när det gäller:

Hur kommer det sig att någon alltid är bäst. Den som ofta vinner är ofta den som kan hantera sin stress bäst. Och det är viktigt för blir du stressad blir ofta hästen stressad.


Man ska komma in på banan som om man ägder världen jämt!!! Det är utstrålig och det är viktig för man ser mer säker ut och man kan oxå känna sig mer säker.

Om du  blir nervös så glöm inte bort andningen på dig! 


När man blir stressad (Det är väldigt inviduellt men jag tycker)

  • Bilr man stel
  • Andningen blir ofta påverkad 
  • Man kopplar kanske bort hjärnan

Taktik: Lägg inte ner energi på saker du inte kan göra någontig åt. Om någon säger något dummt du kan inte påverka det så lämma det. Viktigt är att konstatera fakta och gå vidare. Sträcka på sig tänka, jag är störst,bäst och vackrast.

Är du som mig (Malin) som blir nervös för att ingentig funkar dagen före. Om du vet det så då får du köpa läget det är ingen ide att bråka med hästen dagen innan tävlig. 


Man måste ha en plan.Om man har en plan:

  • Blir man oftast lugn
  • Man presterar oftas bättre

Man ska träna på saker som är "läskiga" Om hästen är rädd för vattenpölar för man kanske måste tävla på en bana med vatten pölar eller hoppa ner i en vattenpöl på tävlig då ska man veta att man klarar det. Så att man inte blir spänd.

Om du blir nervös gå tillbaka till andningen och viljan.

Ibland måste man utmana istället för att ligga lågt och vinna eller liknande!!!


Orkar inte skriva allt idag får bli lite imorgon med hoppas att jag har lärt dig något  :) 

Var på kursen tillsammans med:

Lovisa som har Tolle


Och Filippa som har Barre och Candela :) (Barre på bilden)

Och alla föräldrarna Mamma Helene och Kattis (bild på Mamma och Baggen )

//Malinobagheera <3  





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Grotherus - 19 januari 2013 15:49

Bytt bloggplats och ska kolla om jag gillar den bättre har hört att den är jättebra ! Hoppas att ni kollar in den www.nattstad.se/malinobagheera  KRAM MALIN  ...

Av Malin Grotherus - 19 januari 2013 13:52

 " Kod för att importera min blogg till Nattstad:8603438224 " ...

Av Malin Grotherus - 18 januari 2013 09:20

Förlåt för min halvdöda blogg ska försöka flytta den till Nattstad så ska jag försöka få lite ordning på torpet ;)...

Av Malin Grotherus - 14 januari 2013 23:49

Har haft en trevlig första PRAO dag hos Maria ska bli roligt att komma dit på Onsdag ... Maria tyckte inte att det var ngn stor idé att jag kommer imorgon för då blir jag hundvakt när hon ska åka frisören och så ska det bli kalt och snöa den lilla st...

Av Malin Grotherus - 13 januari 2013 16:45

Har varit och kollat på när min lillebror var och spelade match i Hallstavik! Det var lite nervit i början ( första halvlek) då de blev lite "onödiga" mål !  Men i andra och trejde perioden fick de bättre spel och mer kontroll över spelet. Det är rol...

Presentation


Jag heter Malin Grothérus och jag har en ponny som heter Bagheera :D Jag och Bagheera tävlar i dressyr.Vårt mål är kval till SM och i bloggen kan ni läsa om hur det går för oss :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om bloggen??
 Rolig !
 Dålig uppdatering!
 Bra !
 Helt OK
 Första gången jag är inne :)
 Dålig uppdatering men bra !
 Tråkig!
 Jättebra!
 Vet inte
 ;)
 :(

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards